درمان اختلال دیکته نویسی

درمان اختلال دیکته نویسی

درمان اختلال دیکته نویسی

اختلال دیکته نویسی یکی از علائم احتمالی اختلالات یادگیری خاص است. با ناتوانی در املای صحیح و یادگیری و به خاطر سپردن الگوهای املایی و کلمات مشخص می شود. بر نوشتن خود به خود و همچنین تمرینات دیکته تأثیر می گذارد. در میان اختلالات املایی، ناهنجاری به طور خاص بر املای کلمات تأثیر می گذارد، و اشکالی از اختلالات دیکته نویسی وجود دارد که مطابقت حروف صدا را تحت تأثیر قرار می دهد، و اشکال دیگری که بر توانایی استفاده از قواعد دستوری تأثیر می گذارد.

سایر مهارت‌های نوشتاری شامل برنامه‌ریزی و تولید یک متن منسجم و ایده‌های پیچیده در نوشتن است و این مهارت‌ها نیز می‌توانند تحت تأثیر اختلال نوشتاری قرار گیرند. اختلال املایی زیرمجموعه خاصی از اختلالات نوشتاری است و سایر مشکلات احتمالی نوشتاری تظاهرات اختلالات پیچیده و جهانی زبان است. اغلب اختلالات خواندن و نوشتن در همان کودکان دیده می شود.

دیسگرافی مشکل متفاوتی است که به خودی خود مهارت های زبانی را شامل نمی شود. این مشکل در مهارت های حرکتی مورد نیاز برای نوشتن صحیح با سرعت کافی و با وضوح است.

وقتی توانایی املایی کودک کمتر از همسالان باشد، می تواند اعتماد به نفس او را تضعیف کند و منجر به عملکرد ضعیف در مدرسه شود. ممکن است هم بر میزان نوشتن یک دانش آموز و هم بر پیچیدگی کار نوشتاری آنها تأثیر بگذارد. املای ضعیف گاهی اوقات به دلیل ترس از اشتباهات املایی از استفاده از کلماتی که بخشی از واژگان گفتاری آنها است اجتناب می کنند. آنها ممکن است تمایلی به شرکت در فعالیت های گروهی نداشته باشند، به خصوص آنهایی که شامل نوشتن روی تخته است، و کمتر در طول درس یادداشت برداری می کنند.

درمان اختلال دیکته نویسی

همانند نارساخوانی، ارزیابی به تعیین وجود (یا نبودن) اختلال املایی، علل آن و وجود سایر اختلالات نوشتاری کمک خواهد کرد. به طور معمول، بیان نوشتاری در همه ارزیابی‌ها در روش نوشتاری زبان، از جمله ارزیابی خواندن، نوشتن و تمام جنبه‌های مهارت‌های زبانی که هم بر روش‌های شفاهی و هم بر روی نوشتار تأثیر می‌گذارد، ارزیابی می‌شود.

آسیب‌شناس گفتار و زبان شما به تعیین اولویت‌های مداخله و درمان در مهارت‌های نوشتاری کمک می‌کند، می‌داند که کدام ابعاد زبانی نیز به درمان نیاز دارند، و به تعیین اینکه آیا کمک‌های کامپیوتری و کدامیک مناسب هستند یا خیر، کمک می‌کند. ما همچنین قادر خواهیم بود از مدرسه در پیشنهاد سازگاری و راهبردهای تدریس و ارزشیابی متناسب با مورد خاص حمایت کنیم. موفقیت دانش آموزان اولویت ماست!

برخی مشکلات ناشی از اختلالات املایی و سایر اختلالات نوشتاری

  • نوشتاری آهسته و مردد، و موفقیت ضعیف در متون مکتوب
  • اشتباهات املایی، گرامری و انسجام مداوم
  • خطا در کپی کردن کلمات و جملات؛ خطا در مرزهای کلمه
  • تعداد هجاهای اشتباه، کلمات با هم نوشته شده، کلمات حذف شده
  • ناتوانی در بیان نوشتاری در مقایسه با همسالان 
  • ناتوانی در برآوردن الزامات درجه در مهارت های نوشتاری

کلمات مرتبط :

درمان اختلال دیکته نویسی – درمان اختلالات یادگیری – گفتاردرمانی در شهر قدس – کاردرمانی در شهر قدس

مقالات بیشتر

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری اختلالات یادگیری که به عنوان ناتوانی های یادگیری نیز شناخته می شوند، اختلالات عصبی رشدی هستند که…
توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم یک فرآیند جامع است که هدف آن کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای رسیدن به حداکثر…
درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان دیسفاژی، اصطلاح پزشکی برای مشکل در بلع، وضعیتی است که می تواند افراد در هر سنی…
نارساخوانی

نارساخوانی

نارساخوانی یا دیسلکسیا (Dyslexia) یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و درک مطلب تأثیر می…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

راه های ارتباطی

۰۲۱-۴۶۸۰۴۹۵۶
۰۹۳۳۷۸۰۱۳۷۹

مشاوره

جستجو

keyboard_arrow_up