تفاوت اتیسم و تاخیر گفتار

تفاوت اتیسم و تاخیر گفتار

تفاوت اتیسم و تاخیر گفتار

تأخیر در گفتار و زبان امری شایع در کودکان است بطوری که در حدود 10 درصد از کودکان پیش دبستانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل، مهم است که یاد بگیرید چگونه تاخیر گفتار را در چند سال اول زندگی فرزندتان تشخیص دهید، در این صورت آنها می توانند در همان اوایل کمک های مناسب را برای کمک به رشد خود دریافت کنند.

تاخیر گفتار در کودکان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آنها جدی تر از دیگران است. بسیاری از کسانی که با علائم اوتیسم در دوران رشد کودکی آشنا هستند، می دانند که تاخیر در گفتار در میان کودکان اوتیستیک رایج است. با این حال، تفاوت هایی بین برخی تاخیرهای گفتاری و تاخیرهایی که مستقیماً با اوتیسم مرتبط هستند، وجود دارد.

کودکان مبتلا به اوتیسم دچار تاخیرهای رشدی و علائم دیگری می شوند که منحصر به اوتیسم است. دانستن اینکه چگونه تفاوت بین تاخیر گفتار و اوتیسم را تشخیص دهید می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کودک شما ممکن است به چه نوع کمک رشدی نیاز داشته باشد، مانند مداخله زودهنگام برای اوتیسم یا گفتار درمانی.

تفاوت اتیسم و تاخیر گفتار

همه کودکان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند، به ویژه از نظر ارتباط. در حالی که بیشتر کودکان در 1 تا 2 سال اول زندگی خود شروع به استفاده از ارتباطات کلامی اولیه می کنند، برخی از کودکان دیرتر صحبت می کنند. همچنین مسائل رشدی دیگری وجود دارد که می تواند باعث تاخیر در گفتار در کودکان شود.

تفاوت اصلی بین تاخیرهای گفتاری دیگر و تاخیرهای گفتاری مرتبط با اوتیسم در این است که کودکانی که دیر صحبت می کنند هنوز سعی می کنند به روش های مختلف درگیر شوند و ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است صداهایی تولید کنند، اشاره کنند و از انواع دیگری از زبان بدن برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده کنند.

اگر فرزند شما هنوز به صورت کلامی ارتباط برقرار نمی کند، اما به طور فعال با مردم درگیر است و به روش های دیگر ارتباط برقرار می کند، بعید است که تاخیر گفتار او به دلیل اوتیسم باشد.

از سوی دیگر، اگر فرزند شما تا سن ۲ سالگی صحبت نمی‌کند و از روش‌های غیرکلامی دیگر برای برقراری ارتباط و تعامل با شما و دیگران استفاده نمی‌کند، احتمالاً دچار تأخیر گفتاری مرتبط با اوتیسم شده است. .

سایر علل تاخیر گفتار در کودکان

توجه به این نکته مهم است که رفتارهایی که در بالا ذکر شد همیشه به این معنی نیست که تاخیر گفتار کودک شما ناشی از اوتیسم است. دلایل رشد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است هنوز به صورت کلامی ارتباط برقرار نکنند. این شامل:

  • مشکلات شنوایی
  • آپراکسی گفتار (مشکلات کنترل عضله گفتاری)
  • شکست های شناختی
  • ناتوانی های یادگیری

علائم تاخیر گفتار در کودکان اوتیستیک

اگر کودک شما در سن 18 تا 24 ماهگی صحبت نمی کند، این می تواند دلیلی برای مشکوک شدن به تاخیر در گفتار باشد و باید به دنبال علائم خاصی باشید تا مشخص کنید که آیا ممکن است به اوتیسم مرتبط باشد یا خیر. خوشبختانه، تشخیص این علائم، حتی برای افراد غیر حرفه ای، نسبتا آسان است، بنابراین شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا ممکن است مداخله زودهنگام برای اوتیسم مورد نیاز باشد یا خیر.

به خاطر داشته باشید که ارتباط کلامی در بین کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار متفاوت است. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است زودتر از سایر کودکان شروع به استفاده از کلمات کنند، در حالی که برخی دیگر برای سال ها یا حتی مادام العمر غیرکلامی می مانند. با این حال، به طور متوسط، کودکان اوتیستیک در حدود 3 سالگی شروع به تشکیل کلمات می کنند.

اگر مشکوک شدید که فرزندتان ممکن است از تاخیر گفتار رنج ببرد، مراقب علائم و نشانه های زیر مشکلات رشد گفتار اوتیسم باشید:

  • به نام خود یا سایر ارتباطات کلامی که باید توجه آنها را جلب کند پاسخ نمی دهد
  • در اوایل زندگی صداهای خاصی را از خود در می آورد، سپس متوقف می شود
  • در ایجاد حرکات زبان بدن، از جمله اشاره کردن و گرفتن اشیا، کند است
  • اصوات گفتار را در 6 تا 12 ماهگی تقلید نمی کند
  • در سن 12 تا 18 ماهگی واژگان ساده ایجاد نمی کند
  • عبارات ساده را در 18-24 ماهگی تشکیل نمی دهد
  • با استفاده از تصاویر یا زبان اشاره به جای صداها ارتباط برقرار می کند
  • فقط با تک کلمات صحبت می کند یا کلمات یا عبارات خاصی را تکرار می کند.

اگر هر یک از این علائم هشدار دهنده را مشاهده کردید، باید کودک خود را برای ارزیابی توسط یک متخصص ببرید که می تواند شما را در مورد مراحل بعدی و یک برنامه درمانی بالقوه راهنمایی کند.

خواه فرزند شما مشکلات رشد گفتار اوتیسم را تجربه کند یا تاخیر گفتاری ناشی از چیز دیگری را تجربه کند، خدمات مداخله زودهنگام ما در مرکز گفتاردرمانی تهران توان در شهر قدس می تواند به او کمک کند تا بر چالش ها در حوزه های زیر رشد دوران کودکی غلبه کند:

  • مهارت های فیزیکی 
  • مهارت های شناختی 
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت های خودیاری
  • مهارت های اجتماعی و عاطفی

هرچه زودتر کودک شما مبتلا به اوتیسم یا نوع دیگری از تاخیر گفتار تشخیص داده شود و نیاز به مداخله زودهنگام ارزیابی شود، بهتر است. ما معمولاً شروع مداخله زودهنگام برای اوتیسم یا سایر اختلالات رشدی در حوالی یا قبل از 3 سالگی را توصیه می کنیم.

 

کلمات مرتبط :

تفاوت اتیسم و تاخیر گفتار – درمان تاخیر گفتار کودکان – علائم اتیسم در کودکان – تاخیر گفتاری در کودکان اتیستیک

مقالات بیشتر

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری اختلالات یادگیری که به عنوان ناتوانی های یادگیری نیز شناخته می شوند، اختلالات عصبی رشدی هستند که…
توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم یک فرآیند جامع است که هدف آن کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای رسیدن به حداکثر…
درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان دیسفاژی، اصطلاح پزشکی برای مشکل در بلع، وضعیتی است که می تواند افراد در هر سنی…
نارساخوانی

نارساخوانی

نارساخوانی یا دیسلکسیا (Dyslexia) یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و درک مطلب تأثیر می…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

راه های ارتباطی

۰۲۱-۴۶۸۰۴۹۵۶
۰۹۳۳۷۸۰۱۳۷۹

مشاوره

جستجو

keyboard_arrow_up