تحریک الکتریکی مغز

تحریک الکتریکی مغز

تحریک التریکی مغز که به عنوان تحریک الکتریکی ترانس جمجمه شناخته می شود، شامل اتصال الکترودها به قسمت خاصی از جمجمه است تا جریان الکتریکی را بتوان به ناحیه از پیش تعریف شده مغز هدف قرار داد و آن را فعال تر کرد.

تحریک الکتریکی TDCS امروزه یکی از روش های درمانی بسیار کارآمد و موثر شناخته می شود. در بسیاری از مراکز درمانی در سراسر دنیا این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

tDCS یک تکنیک نورومدولاسیون است که تغییرات فوری و پایدار در عملکرد مغز ایجاد می کند. موقعیت الکترودهای آند و کاتد روی سر برای تنظیم چگونگی جریان جریان به مناطق خاص مغز استفاده می شود.

این روش بیش از یک دهه است که به عنوان یک گزینه درمانی برای افسردگی و همچنین سایر اختلالات روانی مورد استفاده قرار گرفته است.tDCS با فعال کردن شبکه های عصبی از طریق جریان های ملایم کار می کند. این جریان الکتریکی فعالیت مغز را در ناحیه DLPFC تحریک می کند و به کاهش افسردگی کمک می کند.

برای انتقال اطلاعات، نورون ها باید به آستانه الکتریکی خاصی برسند.الکتریسیته می‌تواند آستانه نورون‌ها را خیلی ملایم تغییر دهد، سپس احتمال فعالیت نورون‌ ها را افزایش می‌دهد، بنابراین اساساً احتمال برقراری ارتباط این ناحیه مغز با سایر مناطق مغز را افزایش می‌دهد.»

بر خلاف درمان تشنج الکتریکی، که در آن بارهای الکتریکی قدرتمندی از مغز عبور می‌کنند تا تشنج ایجاد کنند، تحریک ترانس کرانیال از جریان ولتاژ پایین استفاده می‌کند که بدون درد در جلسات کوتاهی که حدود 20 دقیقه در روز طول می‌کشد، در طول یک دوره یک دوره‌ای به مغز اعمال می‌شود.

در طول tDCS، اکثر افراد احساس سوزن سوزن شدن خفیف، خارش یا گرما می کنند. این احساسات دردناک نیستند و با توقف تحریک از بین می روند.

موارد کاربرد تحریک الکتریکی مغز

  • افسردگی
  • اسکیزوفرنی
  • آفازی
  • اعتیاد
  • صرع
  • درد مزمن (میگرن، فیبرومیالژیا)
  • اختلال توجه و تمرکز
  • توانبخشی حرکتی و …

اثرات جانبی تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) چیست؟

تحقیقات در مورد عوارض جانبی tDCS ادامه دارد، اما تاکنون عوارض جانبی ثابت شده جزئی بوده و محدود به محل الکترود است. آنها شامل قرمزی موقت پوست، خارش و سوزن سوزن شدن هستند. سایر عوارض جانبی tDCS شامل سردرد، حالت تهوع و سرگیجه است.

 

کلمات مرتبط :

تحریک الکتریکی مغز – درمان افسردگی – مرکز کاردرمانی در شهر قدس – مرکز گفتاردرمانی در شهر قدس

مقالات بیشتر

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری اختلالات یادگیری که به عنوان ناتوانی های یادگیری نیز شناخته می شوند، اختلالات عصبی رشدی هستند که…
توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم یک فرآیند جامع است که هدف آن کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای رسیدن به حداکثر…
درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان دیسفاژی، اصطلاح پزشکی برای مشکل در بلع، وضعیتی است که می تواند افراد در هر سنی…
نارساخوانی

نارساخوانی

نارساخوانی یا دیسلکسیا (Dyslexia) یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و درک مطلب تأثیر می…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

راه های ارتباطی

۰۲۱-۴۶۸۰۴۹۵۶
۰۹۳۳۷۸۰۱۳۷۹

مشاوره

جستجو

keyboard_arrow_up