ارزیابی اختلال بلع چگونه است؟

ارزیابی اختلال بلع

 

اختلال بلع یا دیسفاژی

ارزیابی اختلال بلع با توجه به اینکه مشکل در بلع یا همان دیسفاژییک بیماری شایع محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد. شیوع دیسفاژی بین مردم معمولاً بین ۱۶ تا ۲۲ درصد آن‌ها را درگیر می‌کند. دلایل متعددیمی‌توانیم برای دیسفاژی عنوان کنیم که مهمترین آن‌ها علل عصبی، افزایش سن و سرطان سر و گردن است. در سال‌های گذشته ارزیابی دیسفاژی به طور پیوسته در حال تکامل بوده و خدمات آسیب‌شناسی در حوزه گفتار- زبان برای مدیریت افراد مبتلا به این بیماری به شکل گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته است. ارزیابی این بیماری چند بعدی است. در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

دریافت مشاوره و نوبت ارزیابی اختلال بلع
دریافت مشاوره و نوبت ارزیابی اختلال بلع

ارزیابی اختلال بلع

نحوه انجام ارزیابی اختلال بلع

در مورد اهمیتارزیابی اختلال بلع گفتیم که این کار به صورت چند بعدی باید انجام شود. اعضای تیم ارزیابی دیسفاژی نیز به دلیل چند بعدی بودن بررسی‌هایی که باید انجام شود باید ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. معمولاً یک تیم ارزیابی این بیماری شامل آسیب شناس گفتار-زبان، متخصص گوش و حلق و بینی ، رادیولوژیست ، متخصص گوارش و متخصص تغذیه می‌شود. ارزیابی دقیق افراد مبتلا به دیسفاژی برای کاهش عوارض ثانویه و ابتلای آنها به ذات الریه آسپیراسیون اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که ذات الریه آسپیراسیون می‌تواند منجر به مرگ بیماران شود. البته این ارزیابی می‌تواند هزینه‌ مراقبت‌های بهداشتی را هم کاهش دهد.

ارزیابی اختلال بلع شامل چه مواردی است؟

 

ارزیابی اختلال بلع
ارزیابی اختلال بلع

 

در ارزیابی اختلال بلع بررسی برخی علائم به وسیله تیم ارزیابی مورد توجه قرار می‌گیرد. در مرحله اول پزشک عمومی‌باید بررسی کند علائم دیسفاژی چه مدت در بدن بیمار وجود داشته است. یا بررسی کند که آیا بیمار در مدت اخیر وزن کم کرده است. همچنین آسیب شناس گفتار و زبان باید مغز، اعصاب و نخاع بیمار را مورد بررسی قرار دهد. متخصص گوارش نیز بر روی بیماری‌های روده ، معده مطالعات خودش را انجام می‌دهد. روند تخصصی ارزیابی اختلال بلع را در ادامه خواهیم گفت.

روند ارزیابی مکانیسم بلع

ارزیابی دقیق مکانیسم بلع این امکان را برای درمانگر بلع فراهم می­سازد که آسیب شناسی و تشخیص مناسبی از دیسفاژی انجام دهد و همچنین به طرح­ریزی برنامه درمانی و انتخاب استراتژی­های مداخله­ای دیسفاژی کمک می­کند. روند ارزیابی دیسفاژی در سه سطح غربالگری، ارزیابی بالینی و ارزیابی ابزاری صورت می­گیرد. در اینجا سعی می­شود این سطوح ارزیابی را توضیح دهیم.

غربالگری اولیه دیسفاژی

تشخیص اولیه دیسفاژی به‌وسیله غربالگری، اولین مرحله ضروری در مدیریت دیسفاژی است. درواقع آسیب‌شناس گفتار و زبان با استفاده از شواهد غیرمستقیم باید تشخیص دهد که آیا بیمار مبتلا به دیسفاژی است یا خیر. بدین منظور درمانگر از شیوه‌های غربالگری دیسفاژی استفاده می‌کند که ممکن است از یک پروتکل اختصاصی استفاده کند و یا خود او بر اساس موارد موردنظر غربالگری را انجام دهد. در غربالگری باید بیمار از نظر موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد:

  1. تشخیص پزشکی
  2. سطح کلی هوشیاری بیمار
  3. سابقه ابتلا به هرگونه پنومونی ریه (ذات‌الریه)
  4. سابقه اختلالات عصب‌شناختی یا ساختاری
  5. میزان ترشحات عمومی ناحیه دهان و گلوی بیمار.
  6. درک کردن این ترشحات (که نشانه آن تلاش برای فرو بردن آب دهان، صاف کردن سینه و سرفه و پاک کردن ترشحات سینه است)
  7. کیفیت صدای بیمار (گرفتگی یا خشونت صدا یا صدای غژغژ ترشحات حلقی در گلو هنگام صداسازی)
  8. کاهش قابل‌توجه کنترل روی حرکات دهان و زبان
نحوه ارزیابی اختلال بلع
نحوه ارزیابی اختلال بع

ارزیابی بالینی دیسفاژی

آسیب‌شناس گفتار و زبان بعد از انجام غربالگری اولیه و تشخیص وجود دیسفاژی دهانی یا حلقی و یا هر دو در بیمار باید ارزیابی‌های بالینی دیسفاژی را شروع کند. به‌طورکلی ارزیابی بالینی دیسفاژیا می­تواند موارد زیر را در برگیرد:

  1. تاریخچه­گیری پزشکی بیمار
  2. ارزیابی و معاینه دهان
  3. ارزیابی و معاینه ناحیه حلق دهانی
  4. ارزیابی و معاینه حنجره
  5. ارزیابی و معاینه کیفیت صدا
  6. ارزیابی وضعیت تنفس
  7. ارزیابی عضلات جونده و سطحی ناحیه صورت و عضلات ناحیه گردن
  8. ارزیابی رفلکس‌های ناحیه دهان و بلع
  9. ارزیابی سیستم حسی مرتبط با بلع
  10. ارزیابی اعصاب جمجمه‌ای مرتبط با بلع
  11. ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای بیمار
دریافت مشاوره و نوبت ارزیابی اختلال بلع
دریافت مشاوره و نوبت ارزیابی اختلال بلع

ارزیابی‌های ابزاری دیسفاژی

آسیب‌شناس گفتار و زبان به­منظور کسب اطلاعات بیشتر و تشخیص دقیق‌تر از ماهیت دیسفاژی و ارزیابی مواردی همچون انقباض دیواره‌های حلق و بالا رفتن حنجره و به­ویژه بررسی مرحله حلقی بلع، از ارزیابی ابزاری دیسفاژی استفاده می­کند. دو مورد از معتبرترین تکنیک­های ابزرای دیسفاژی شامل روش بلع باریم اصلاح‌شده یا آزمایش‌ ویدئوفلوروسکوپی[1] (VFSS) و ارزیابی بلع با استفاده از آندوسکوپی فیبر نوری[2] (FEES). این دو تکنیک ارزیابی به عنوان استانداردهای طلایی ارزیابی بلع شناخته شده­اند و اطلاعات دقیقی از فیزیولوژی بلع، ساختارهای آناتومیکی درگیر در بلع و عملکرد آنها قبل، حین و بعد از بلع مهیا می­سازند.

روش بلع باریم اصلاح‌شده یا آزمایش ویدئوفلوروسکوپی

 این تکنیک به عنوان رایج‌ترین روش تشخیصی در زمینه دیسفاژی شناخته شده است که به مشخص نمودن عملکرد سیستم بلعی کمک می­کند. تکنیک بلع باریم اصلاح‌شده یک روش ارزیابی ویدئوفلوروسکوپی بلع است و با استفاده از این روش می‌توان نقص‌های ساختاری یا کارکردی مراحل دهانی و حلقی بلع را که منجر به بروز علائم دیسفاژیا شده‌اند را تشخیص داد.

ارزیابی اختلال بلع با ویدیوفلوروسکوپی
ارزیابی اختلال بلع با ویدیوفلوروسکوپی

ارزیابی بلع با استفاده از آندوسکوپی فیبر نوری

 خانم لانگمور در سال 1988 برای اولین بار یک ارزیابی جامع از عملکرد بلع با استفاده از FEES ارائه داد. معاینه FEES، یک ارزیابی عملکردی از بلع است که با استفاده از لارینگوسکوپ انعطاف پذیر برای مشاهده ساختارهای حلق بینی، حلق دهانی، ریشه زبان، حنجره و حلق تحتانی مورد استفاده قرار می­گیرد. در حین معاینه FEES لارینگوسکوپ از طریق بینی به فضای حلق راه پیدا می­کند و در آنجا امکان مشاهده حرکات ساختارها، انتقال لقمه، وجود باقیمانده­های حلقی و همچنین محافظت راه هوایی را قبل، حین و بعد از بلع مواد میسر می­سازد.

ارزیابی اختلال بلع با اندوسکوپی فیبر نوری
ارزیابی اختلال بلع با اندوسکوپی فیبر نوری

 

[1] Videofluoroscopic Swallowing Study (VFSS)

[2] Fibroptic Endoscopic Examination of Swalloing (FEES)

مقالات بیشتر

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری

انواع اختلالات یادگیری اختلالات یادگیری که به عنوان ناتوانی های یادگیری نیز شناخته می شوند، اختلالات عصبی رشدی هستند که…
توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان اوتیسم یک فرآیند جامع است که هدف آن کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای رسیدن به حداکثر…
درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان

درمان دیسفاژی در کودکان دیسفاژی، اصطلاح پزشکی برای مشکل در بلع، وضعیتی است که می تواند افراد در هر سنی…
نارساخوانی

نارساخوانی

نارساخوانی یا دیسلکسیا (Dyslexia) یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و درک مطلب تأثیر می…

مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

راه های ارتباطی

۰۲۱-۴۶۸۰۴۹۵۶
۰۹۳۳۷۸۰۱۳۷۹

مشاوره

جستجو

keyboard_arrow_up